Oversigt

Tilbage

Frem

Sejltur med Merete.
Stormende kuling i 2 døgn

Det starter med svag vind, men 2 døgn efter afgang kom der ”gal” varsel (force 7). Det blæser i 18 timer, for der efter at dø ud. Så begynder Herb at tale om et ekstremt lavtryk som kommer fra NV, ned forbi Irland og ender i bunden af Biscayen ved nord Spanien. De har på nu værende tidspunkt aflyst en kapsejlads omkring Skotland og Irland. Det er et lavtryk på 990 Millibar som nærmere sig, så alt efter hvor tæt vi er på kan vi forvente stormende kuling (force 9). Vi sejler øst på mod Spanien for at komme væk fra det. Den nøjagtige rute og styrke på lavtrykket er ikke kendt endnu. Da der er talt om en prognose, og de forventer at er går 4 – 5 dage før det rammer vores område. 
 
Vinden døde da også totalt ud, så vi tager sejlende ned og venter på vind. Der bliver ikke snakket mere om lavtrykket så vi sejler mod NØ for motor. Vi har ikke sejlet længe da motoren pludselig stopper. Efter et stykke tid kan den starter igen, tilsyneladende kun skidt i filterne. Vinden tiltager sidst på dagen, kl. 23.00 kommer meldingen at lavtrykket er begyndt på vores position. 
 
På rekord tid sætter vi de mindste sejl vi har, og surre alt andet fast. Vi sejler nu mod SØ med vinden og et lille forsejl, længere og længere væk fra Falmouth. I de næste 48 timer holder vi bare båden sejlende, så behageligt som muligt. 
 
Barometeret stiger og vinden aftager, vi kommer tilbage på kursen mod Falmouth. Efter 48 timer med meget vind, blev der mere eller mindre vind stille på en gang. Sejlende blev taget ned, for vi havde ikke brændstof til at sejle helt til Falmouth. Der ud over driller motoren nu for alvor, måske det ikke var stoppede filter. Den vil ikke starte og motorrummet bliver skilt af, for at lave mere plads. Skipper arbejder virkelig i mange timer, før han konstatere at det ikke kan laves uden en ny brændstof pumpe. Den foreløbige løsning bliver at placere en reservedunk i cockpittet, så brændstoffet selv kan løbe til motoren. For at få diesel i reservedunken var vi dog nød til at pumpe den op fra tanken i kølen, med en lille håndpumpe. 
 
Det friske proviant er ved at være brugt, de sidste kartofler bliver skrællet og de berømte tun frikadeller lavet. Efter jeg har taget en mund fuld mad, kikker jeg op på skipper. Har du glemt at vaske diesel olien af dine fingere før du skrællede kartofler, spørger han. Nej det har jeg ikke, men for ind i H. hvor det smager af diesel olie. For at kunne pumpe diesel op fra tanken var vi nød til at flytte provianten, der ved var kartoflerne åbenbart kommet i berøring med diesel olien. Resten af det friske proviant røg over bord. 
 
Efter de værste 17 døgn på turen, og 1756 Nm ankommer vi til Falmouth uden problemer, dog med en defekt fødepumpe. Jeg er meget betaget af Falmouth og de gamle huse, og gensynet med ”the Chain locker” den lokal pub. Og ”Cornish pasty” indbagt butterdej med fyld. 
 
Siden sidst har de færdig bygget og indviet det ”maritime museum of cornwall”. En stor og moderne bygning med udsigts tårn, og tidevandszone i kælderen. Man kan komme under havoverfladen inde i bygningen. Inde på museet er der mange forskellige både, lige fra en kurve ligene båd på 1,5 meter til tømmerflåder, redningsflåder, kajakker og både til kapsejlads. Og den dag kunne man ude på vandet se, 12 af de sidste østers både. Hvor der kun bliver brugt sejl til fremdriften under fiskeriet. For ikke at overfiske de naturlige og vilde østers banker. Avon redningsflåden var repræsenteret med historien om familien Bailey. Som i 1973 drev i flåden i 117 døgn. 
 
Efter en ny fødepumpe er monteret kan vi forsætte. Sidst jeg var i kanalen blæste det også, og jeg vil tro at det er vanddybden som har stor indflydelse på de underlige bølger. Der udover er her temmelig meget trafik, så det er altid en speciel oplevelse at sejle i kanalen. Ved Dungeness krydser vi over til Calais i Frankrig, for at følge kysten op til Cuxhaven. 
 
Der gøres dog et kort stop i Scheveningen i Holland. Vi er nu uden elektrisk selvstyre, pga. en defekt kilerem. En overgang virker navigations lyset heller ikke på båden, det viser sig dog at være en løs forbindelse i lednings nettet. I Cuxhaven stopper vi for at få tidevandet til at passe hen til Brunsbuttel, hvor Kiler kanalen starter. Kiler kanalen er 80 kilometer lang, her må vi ikke sejle mellem sol nedgang og sol opgang. Vi ankommer til en lille ”resteplads” ved sol nedgang. Ved sol opgang forsætter vi mod Kiel. Midt på eftermiddagen kommer vi ud af slusen sammen med 14 andre både. Da vi sejler mod Nyborg regner det, velkommen til Danmark. kl. 06.00 næste morgen ankommer vi til Nyborg. Efter 6885 Nm fra Panama, som vi forlod for 3 måneders siden sammen med Merete.

 

  

 

 Tilbage  Toppen  Frem