Oversigt

Frem

Sejltur med Merete.
Til Jamaica

Kl. 6.30 Søndag morgen den 27 april sejlede vi for motor, ud i det Caribiske hav. Det er nu båden skal testes, holder det hele. Med svage vinde de første par døgn havde vi tid til at lave ændringer og justeringer. Vi satte kursen mod Jamaica, for at forlade Caribien syd om Cuba. Vinden øger fra NNE, så vi sejler bide vind det meste af tiden. (så tæt til vinden som en sejlbåd kan komme) For at holde fri af Nicaraguas kyst. Syd kysten af Jamaica er meget lav vandet, så vi sejler vest om. For senere at gå ud i gennem Wind ward passagen, imellem Cuba og Haiti. Vi forsætter tæt op under Cubas kyst, inden vi går over på den anden halse.

Nu opdager vi så at flere af kordelerne på riggen er sprunget, så kan man jo sige at vi har et seriøst problem. En gang om dagen er vi i kontakt med Karsten ang. vejret. Han foreslår Jamaica frem for Cuba, så vi beslutter at sejle til Port Antonio på Jamaicas nord kyst. Pga. støj fra motoren standser vi den, når skipper snakker i SSB radio. Men nu vil den ikke starte igen, en ulykke kommer sjælen alene tænker jeg. Men ved at kortslutte den kom den i gang.

I læ af navy Island ligger vi nu rigtigt godt her i Port Antonio, omgivelserne ligner faktisk lidt et postkort. Men stemningen hos sejlerne er ikke god, det er svært at få reservedele her til. Lykkes det endelig er det dyrt og har taget meget lang tid. Det var ikke sød musik i vores øre, da vi så lidt senere indklarere spørger vi myndighederne hvad problemet er. Jamaica anerkender simpelthen ikke båd i transit. At man kan få leveret reservedele til sin båd uden moms og told, i det land man ligger i. De dele man får sendt til landet skal man selv hente sammen med en tolder, man betaler for hans mad ,taxi, ophold og mellem 100 og 180 % told oven i reservedels prisen. Det bliver dyrt, rigtigt dyrt. Vi havde kendskab til et dansk firma som arbejder her, måske de kendte nogle kneb. Men det så håbløst ud, heller ingen hjælp at få her.

Ingen garanti for at vi ville få tingene før orkanerne sæsonen begynder, hvis de blev sendt fra Danmark. Der var ikke andet at gøre end at gå i seng, for at stå tidligt op og finde ud af nøjagtigt hvad vi skal bruge. Det kunne være at en ny dag ville give nye ideer. Ved hjælp af skippers store arbejdes indsats og den tidligere omtalte satellit telefon, lykkes det for ham på en dag. At få bestilt helt ny rig i Danmark, til levering 8 dage senere på Jamaica. En retur billet blev købt, og en god ven af skipper fik en uges ophold på Jamaica. Og selv om der stod på skiltet i lufthavnen, at man kommer i fængsel for ind smugling af vare. Gik han direkte igennem tolden med en helt ny rig. I løbet af 1,5 døgn var den nye rig monteret.

Som turist er Port Antonio et dejligt sted, hvor man næsten altid kan gå i fred. Og med næsten mener jeg, på nær den ene gang jeg ville fotografere det lokale liv i byen. I mens jeg stod med mit kamera, og ventede på det helt rigtige motiv. Blev jeg antastet af to yngre mænd, som havde en lidt truende adfærd. De beskyldte mig for at være fra det Amerikansk narko politi. Men jeg tog chancen og stod fast, at det som end kun er familie billeder som jeg laver. Efter nogen tid siger den ene, giver du så 2 øl. Men det gjorde jeg altså ikke efter dette optrin. Men der blev heller ikke taget flere billeder den dag. Men bortset fra den slags hændelser nyder jeg utrolig meget, når man kan gå stille og roligt og opleve den lokale atmosfærer. Man kan hurtigt mærke stemningen, og hjælpsomheden fra de lokale. Ifølge de lokale bliver der alene i hovedstaden Kingston, dræbt 2 – 3 mennesker hver nat. I de fleste tilfælde er det jalousi opgør blandt de lokale, meget sjælden turister.

Lokal mad er altid spændende. Det kan være fra grillen på gade hjørnet, svin krydret så stærkt at der skal være øl i nærheden. Suppe med DUMLINGs serveret i en gammeldages dyb tallerken ca. 1,5 liter. Karry ged med ris er heller ikke dårlig. Men det bedste er når man fortæller at det ikke var gået i Danmark, hvor geden er et kæle dyr som vi ikke spiser. Og den caribiske kylling kan man altid få, når ged og fisk er udsolgt. Frugt og grøntsager kan vi købe i en god kvalitet, og til rimelige priser. I båden spøger det. Efter hånden som de elektriske dele tørre ud, kan de sommetider komme til at virke igen. Således blev jeg vækket en nat, hvor skipper troede at jeg havde glemt at slukke lyset før jeg gik i seng. Men lampen var begyndt at virke midt om natten, nu hvor fugtigheden ikke var så høj mere. Men der kan stadig godt blive 36 grader nede i båden midt på dagen.