Oversigt

 Tilbage

Frem

Dagbog sejltur med Bifrost.
Spanien til La Gomera

Efter en velfortjent søvn betragter jeg den flotte natur med bjerge og træer, på den Spanske nord kysten. Temperatur er også god, omkring de 20 – 25 grader. Men her taler meget få Engelsk, måske at det er her Spanieren holder ferie. I løbet af den næste dag bliver vejret bedre, så vi gør klar til afgang. Vi har lovet at komme tilbage til det hotel  (det eneste sted vi kunne få et bad) for at spise fisk. Kl. 19.30 tog vi hen på hotellet, i første omgang måtte vi gå igen for de spiser sent hernede. Kokken møder først kl. 21.00. Vi ventede sammen med en lille øl henne på tovet, hvor 8 Hollændere med deres instrumenter gav en uofficiel koncert. Det skabte lidt konkurrence imellem de omkring liggende værtshusejere, nogle gav dem øl andre gav dem mad. Tilbage på hotellet fik vi som forret den samme slags muslinger som i Strømness, her var de anderledes tilbered, og som hovedret en stegt fisk jeg syntes at det smagte godt. Verner er ikke så glad for fisk. Det bliver han sikkert inden vi kommer hjem.

Fredag afgang mod Bayona (syd for Vigo vestkysten af Spanien). Om natten havde jeg den flotte oplevelse at se delfinerne lege i morilden omkring båden, det bliver jeg aldrig træt af. Vi kastede anker tidligt lørdag morgen. Vi havde snakket om at motoren lavede nogle vibrationer som ikke skulle være der. Verner konstaterede ved selvsyn at vi manglede en del af skrue bladet. Efter nogen tid fik vi bekræftet, at vi kunne få båden på land og at de kan reparere skruen. Da båden kom op af vandet fik vi et chok, for der manglede et endnu større stykke på en af de andre blade. En hurtig beslutning og en ny skrue blev bestilt. I to døgn stod vi i trave liften, inden vi fik den nye skrue. Den tid brugte vi til at vaske og polere båden.  

Lige inden alt dette skete havde vi mødt en anden langturssejler fra Sverige, Palle. Han havde selv bygget sin stålbåd, Cora på 33 fod. En af de gode ting ved Palle som har brugt 6 år til at bygge så flot en båd, er at han har dansk pas. Dagen efter at Bifrost igen lå i vandet, forstuvede Verner 2 ribben ved at hjælpe en anden sejlbåd. Lørdag morgen havde han så ondt at vi troede at de var brækket. Jeg tog ind til marinaen og fik dem til at bestille en ambulance. Palle og jeg sejlede Bifrost til kaj så Verner kunne komme på land og ind i ambulancen. Vi kørte til nærmeste lægehus, hvor de konstaterede at de kunne var forstuvet. 1½ time efter var vi tilbage i marinaen igen. Det eneste vi kunne gøre var at vendte på at det gik over. I mens Verner hvilede sig var jeg på bustur til Vigo. Det er en storby som alle andre, dog med en stor fæstning. I Bayona har de lavet en kopi af Pinta, et af de skibe som Columbus sejlede med. 

Vi sejler fra Bayona mod Lissabon. Det var utroligt flot at sejle op af Rio Tejo, med alle de store monomenter af deres søhelte og verdens erobrere. Trods et kaos med små fiskerbåde, fiskenet og bøjer overalt, ankom vi i fin stil til Doca de Alcantara sidst på efter middagen. Efter 2500 sømil fra Horsens. I Lissabon fik vi et varme chok, over 30 grader i båden efter kl. 20.00. Byen er helt klart en stor by, men alligevel er der en god og venlig stemning som jeg godt kan lide. Vi fandt en sjov lille butik hvor der kun blev solgte kirsebærvin, udskænket i glas på stedet eller i flasker til at tage med hjem. Butikken var gået i familie arv i generationer. Samtidig med at man tager et lille glas i den gamle butik, kører sporvognene rundt i gaderne. Vi investerede også i en gasbageovn og reservedele til optimus (komfuret), det vil være et rent held hvis vi skulle finde det senere på turen. 

Fra Danmark har vi fået sendt pakke, til kontakt person i FTLF i Portugal. Han bor i Vilamora 290 km fra Lissabon. Vi stod op kl. 02.30 for at køre med ekspresbus i 4 timer. Vi fandt pakke, og gik derefter på
sightseeing i Vilamora. Med let adgang til middelhavet, er syd kysten et meget populært og dyrt ferie sted. Men vi skulle jo tilbage igen, og her oplever jeg et af busturens højde punkt. Billetkontoret var midt i porten blandt papkasser og andet affald, ved vare indleveringen til en købmandsbutik. Det bestod af et lille bord, en stol, en telefon, en ældre buschauffør (der har køret en hund ned. Og derfor er blevet degraderet til billet sælger). Da turen kom til os bad vi om den første bus til Lissabon, han ringede til bus selskabet men der var ikke plads. Så bad vi om den næste afgang. Han ringede igen, der var også udsolgt. Så måtte vi jo prøve den næste, så ringede han til det første selskab igen. Nu var vi heldige, vi var tilbage kl. 22.00 i Lissabon godt udkørt.

I Belem en halv time med tog fra Lissabon, besøgte jeg marinemuseet. Foruden et stort udvalg i kriges materiel var der gamle navigations instrumenter og skibs modeller. Bl.a. en af den kongelig Barge, bygget i 1778. 3 meter lang model, med 20 årene i hver side. I virkeligheden er der 2 mand pr. åre i alt 80 mand + styremand og kaptajn. Den blev brugt sidste gang i 1957 under et besøg af Elisabeth II af England. Da jeg lidt senere kom ind i et andet lokale stod den der i fuld og original størrelse. 32 meter lang.  Den 23/8 sejlede Bifrost mod Sines i Portugal. Sines er Vasco da Gamas fødeby. På grund af den store dybde gang i havnen er der også en del olie industri. Det er også her at de har lavet dele til Storebæltsbroen. Her er også andre Danske både, med retning og forberedelse til Atlanten. Sines er et godt sted imod stres, Portugiserne er som altid venlige. af havnen. 

Efter 3 dage sejler vi til Porto Santo Nord for Madeira. 25 sømil før får vi land kending med øen, en rigtig lille skatteø. Vi har nu rundet 3052 sømil. Til morgenmad får vi juice, vi bliver enige om at det smager mest som gløgg. Da jeg vil finder ud af indholdet opdager jeg at der er rødvin i. Jeg håber ikke at børnene i Sines får juice med i skole. Afgangen til Madeira bliver udsat 12 timer, det er her at vi møder Dania første gang. Den 2/9 afgang mod Madeira. Vi stopper ved en ankerplads i den nordøstlige del af øen (Baia da Abra) for at snorkler og gå en tur på nord øen. På sejlturen til hovedstaden Funchal, ser vi lufthavnens ny byggede forlængelse af landingsbane. Efter at Bifrost er sikkert opankeret ved havnen i Funchal, hilser vi på de danske både Fantasee, Topas, Rana, og Birthe Marie. Der har været en del problemer med at lade på vores batterier. Så vi har fået en ny generator i båden. 

Fantasee havde hørt at der var vin fest i Camara de Lobas, en times kørsel med bus fra Funchal. Der var et stort optog hvor de var klædt ud som i gamle dag, når de fragtede druerne hjem fra marken i store flettede kurve som de gik med på hovedet. Der var også stillet en stor drue presse op på torvet. Der blev solgt mad og drikke som til en dansk byfest. Den 12/9 afgav jeg min brev stemme til mønt unionen, på det danske konsulat på madeira. Han havde været konsul siden 1964. På vægen i lokalet hang et ældre billede af Dronningen og Prinsen, sammen med et  papir med Kong Frederik d. 9s underskrift på. Fredag 15/9 var der fyrværkeri for åbningen af den nye landingsbane i lufthavnen. Imellem Funchal og lufthavnen var de endnu ikke færdig med at lave striber på motorvejen. Der bliver bygget meget nyt på Madeira. Det oplevede vi på en 200 km ø rund tur i en lejet bil. I 1607 meters højde, oven over skyerne. Er der ikke så varmt. Der bygges flere nye tunneler på nord siden af øen. I havnen har de en kopi af et af Columbus`s  skibe (Santa Maria de Columbus) kalder de den. Den sejler hver dag med turister. Der er levende høns, og en diesel motor ombord. Big Game fiskeri er og så populært her, fra 6 – 8 både fisker de efter blue marlin. Nu var det ved at være tid til dykning, sammen med Fantasee. Vi prøvede først øst for havnen. Men det blev kun til få minutter før der kom en båd hen og fortalte os at her var skam fredet, og dykning forbudt. På et dykker center fik vi nogle andre steder vest for havnen, der havde vi 3 gode dyk. Til sidste dyk købte jeg et undervands kamera til 5 meters dybde. Der blev et par gode undervandsbilleder ud af det. Jeg så skinkemuslinger – eremitkrebs og en del små fisk. Og vandet var 24 grader. Sigten 15 – 20 meter. Den her gasbageformen som blev købt i Lissabon skulle afprøves før turen over Atlanten. Det blev den så, et franskbrød kunne bages på 50 minutter. Vi kommer ikke til at sulte over Atlanten. Søndag 17/9 afgang til La Comera, på de kanariske øer. Endnu engang havde vi besøg af delfiner, og vi fik vores første flyvefisk på dækket (ca. 8 cm lang). 60 sømil før fik vi landkending med Teide på Tenerife som er 3718 meter højt. Ankomst onsdag 01.00 til San Sebastian på La Gomera.

3379 sømil fra Horsens.  

Pos: 28 05 34 N - 17 06 32 W

 

  

 

 Tilbage  Toppen  Frem